بَاب مَنْ
قَالَ
الْكَلْبُ
لَا يَقْطَعُ
الصَّلَاةَ
113. “Önünden Köpek
Geçmesi İle Namaz Bozulmaz” Diyenler(in Delili Olan Hadisler)
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْمَلِكِ
بْنُ شُعَيْبِ
بْنِ
اللَّيْثِ
قَالَ حَدَّثَنِي
أَبِي عَنْ
جَدِّي عَنْ
يَحْيَى بْنِ
أَيُّوبَ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ عُمَرَ
بْنِ عَلِيٍّ
عَنْ
عَبَّاسِ
بْنِ عُبَيْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَبَّاسٍ
عَنْ
الْفَضْلِ بْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ
أَتَانَا
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَنَحْنُ فِي
بَادِيَةٍ
لَنَا
وَمَعَهُ
عَبَّاسٌ
فَصَلَّى فِي
صَحْرَاءَ
لَيْسَ
بَيْنَ
يَدَيْهِ سُتْرَةٌ
وَحِمَارَةٌ
لَنَا
وَكَلْبَةٌ
تَعْبَثَانِ
بَيْنَ
يَدَيْهِ
فَمَا بَالَى
ذَلِكَ
Fadl İbn Abbas'dan;
demiştir ki: Biz kendimize ait olan bir arazide bulunduğumuz sırada Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) Abbas'la beraber yanımıza geldi. Önünde bize ait
bir eşekle bir dişi köpek oynaşırken sütresiz olarak kırda namaz kıldı da
onlara aldırmadı.
Diğer tahric: Nesaî,
kıble; Beyhakî, es-Sünenu'l-kübra, II, 278.
AÇIKLAMA: 1. Bu hadis-i şerif insanın, önünden
geçilmeyeceğinden emin olduğu bir yerde namaz kılmak istediği zaman sütreyi
terk etmesinin caiz olduğuna delalet etmektedir. Şehirden uzak kırlar ve
insanların ancak aşağısından gelip geçtiği yüksek yerler, bu bakımdan emin
olunabilecek yerlerdir.
2.
Malikîler bu hadis-i şerifi delil getirerek; "sütre koymayı emreden
hadisler herkesin uğrağı olan veya insanların uğraması ihtimali bulunan
yerlerde kılınan namazlarla ilgilidir. Bu ihtimalin bulunmadığı yerlerde
sütresiz olarak namaz kılmakta bir sakınca yoktur" demektedirler.
3.
Şafiî, Hanbelî ve Hanefî uleması ise, sütre koymayı emreden hadis-i şeriflerin
zahirine sarılarak ve Hz. Nebiin hazarda ve seferde önüne sütre koyduğuna
bakarak "namaz kılmak isteyen kişinin nerede namaz kılarsa kılsın, önüne
sütre koymasının sünnet olduğunu" söylemişler ve; "bu hadis, sütrenin
farz olmadığının delilidir" demişlerdir.
4.
Burada şunu da unutmamak gerekir ki, Nebi (s.a.v.) gözle görülen yerlerde
namaz kılarken önüne sütre koyduğu, sütre olmadığı zamanlarda önüne çizgiler
çizdiği geçen hadislerde verilmişti. Nebiimizin önüne çizgi çizdiğini Fadl b.
Abbas'ın görmemiş olmasını da dikkatten uzak tutmamak gerekir.
5.
Ayrıca bu hadis, bir kimsenin önünden köpek ve eşeğin geçmesiyle o kimsenin
namazının bozulmayacağına delalet etmektedir.